Thursday, 26 April 2012

me and them

assalamualaikum kmoo . apa khbr ? siaht juaa ? :DD jum tgk pitchaa kmy tym sblum kmy blakon drama . HAHA !! spontan tuhh .. hoho:3 plingg mntap . nie smoa pitchaa shaz nan brats shaz . hoho . eppy together . :3 


















Saturday, 21 April 2012

rindu nya

Assalamualaikum people ! apa kamo buad skrg ? sudah bngun ? apa khabar ? hehe . *bnyk soalan plk . hmmph , shaz rsa bosan lahhh hari nie . apa lah mw d buad nie ? eiii . sudah lah fon shaz mam shaz rampas . tidak sudah dpy texting , koling wify hby shaz . huhhh-,- shaz rndu dia sngdsngd . aiyooo~ wlaupun kmy 1 skloh . tpy shaz ttp jarang jmpa dia . qlw shaz mw lyn dia , kwn shaz nda srue . nie smua sbb kes ituh hari yg pasal ada kwn lain bgtw yg hby shaz ada bitch lain . arghh ! IDC . dia ada bitch lain kahh , gigolo kahhh . idc bebehh ! selagi kmy blum putus , selagi ituhh dia masih hby shaz . huhh-,- tidakk lama cukup 1 tahun sudah kmy . aishh . tapi shaz rasa mmg tiada sudah . hmmph . sdih nyaa . shaz rndu dia sngd . -.- sudah lah tidak dapat jumpa , tidak dapat koling , tidak dapat texting . hmmmph , terpaksa buad bodoh sdja lahh . tgk pic dia sdja lahh . ncieb ada kt dlm lappy nie . terubat chua rndu sikit . hoho . yg pling shaz rndu nan dia nie sbnr nya , mata dia sbb shaz sllu tumbuktumbuk mata sepet dia . second , telinga dia sbb shaz sllu ejek garagara teling dia kcil . lastly , kmy main tembaktembak kt tangga sekolah . HAHA ! tuh lahh kja kmy sllu . main tembaktembak . :)

KBAII ! ASSALAMUALAIKUM :)

Wednesday, 18 April 2012

BROKEN

assalamualaikum kmo smoa :) hmmph , hari nie btul-2 hari malang shaz . u knoe y ? sbb hari nie lrh hari smoa kwn-2 shaz buad prangai drg . aishh ! teak tw mw ckp apa lae . adoiiii-,- kalau stkat teak dtg pgi skolh itsokeyy . tpy , nie plk laen . dtg-2 p cary shaz mnta duid . astaghfirullah~ bukan bhoaa shaz nie cop duid syg <3 sryy to say baby . kalau dia dtg pgi skolah cuma sbb mw mnta duid pastu mw bli brg yg teak berfaedah baek teak pyh . buang masa jakk keyhh . aishh ! shaz tw lrh kwn shaz nie tknn btl kt rumah dyea tuhh bub ada masalah kluarga tpy jgn lahh plk smpai buad mtciam nie . aduhh-,- . dunia btul-2 mw kiamat soa . gylaa nyaaaaaa !! shaz teak sngka ouw yg dyea bprangai mtciam bgnie . kalah-2 prngai syaitan durjana . ya allah~ tolong lah hamba mu nie . ya allah , kw beri lah dia ksdaran . shaz cuma mmpu bdoa untuk spya yg kwn shaz nie ikut d jln yg bnar . iyaaa , shaz tw yg shaz nie teak smpurna mw ckp-2 dia , tpy sbgai kwn shaz msty doa kan yg baek-2 untuk dyea .

hmmph , shaz teak kisah nan apa yg dia buad nan shaz . dia rampas boyfie shaz . itsokeyy , mngkin bkn jodoh kamii . shaz teak pa , bagi shaz asal kmo bhgia shaz pun soa trasa bhgia nya juaa . :) aiyoo- tapi yg shaz ksian sngd skrg nie , boyfie kwn shaz tuhh . dia pun teak sngka yg gf dia nan bf shaz tuh ada scandal d blkng kami . hmmph , tapi kalau stakat scandal-2 nie shaz mmg soa tw . tpy , shaz buad mtciam teak tw apapa . shaz cuma buad bodoh . hmmmph , tapi hari nie terbukti smoa nya . -,- hoho . sepandai-pandai tupai melompat akhir nya jatuh ke tanah juaaa . btul qhn ? skrg soa trbukti . hmmph , teak apa larh . shaz still okeyhh lae . kalau soa shaz teak dpt thn tuh sabar shaz , soa shaz tampar muka drg tuhh . tapi shaz sabar jakk . hmmph , btul-2 shaz kecewa . BROKEN nya shaz . arghhhh!! tolong shaz . apa yg ptut shaz buad cknk ?!!! shaz soa mtciam teak tntu arah soa nie skrg . gylaaaaa-,- ! eya , shaz tw yg shaz nie teak scntik kwn shaz tuh . tuh pcl lahh . hmmph . teak apa , bukan cuma dia sorang jak d dunia nie qhn ? izit i rite ? :) lebih baek shaz fikir tntang study shaz lebih baguss . 


COPLE IS TROUBLE , SINGLE IS SIMPLE . muacxx :'*
KBAII ! ASSALAMUALAIKUM :)

Saturday, 14 April 2012

fighting

Welcome to my blog 
HELLO BLOGGIES ! apa khabar kmoo ? sihat jua ? nie aryy dgn pnuh rasa bangga nya shaz gaduh nan boyfie shaz . garagara sudah 2x dia p tipu shaz hiduphidup . hoho , nie tidak bolehh jady nie -,- FIRST , dia tipu shaz yng dia mw pndh . HELL !! shaz time tuhh btulbtul tidak tentu hala sudah mw gylaa memikir btul kahh dia tuh pndah . aishh ! rparpa nyaaa kwn dia yng pndh . puguuut ! mw chua p kasihh maenmaen shaz . SECOND , sdh lahh tdy kat sklh shaz nie kebuluran sdh , bolehboleh dia kasihh maenmaen shaz yng dia jln . shaz ckp lahh yng shaz mw kirim nasi ayam 2 tapau . pnuh rasa senang hatii sdh nie bub dlm pkiran dpt chua akhir nya mkn nasi ayam . tpyyy , mlng nyaaaaaaaa-,- dia cuma tipu yng dia tuh jln . sbnr nya dia kt rmh jx . -,- bncyy nya shaz !! eiiiii-,- bkin gyla ouw qlw gnie nie . KBAII ! ASSALAMUALAIKUM~ :)

Friday, 13 April 2012

drama novel tingkatan 3 cabaran

Sumber rujukan:  Antologi Harga Sebuah Lukisan, muka surat 126 - 140
Bilangan babak:  6


Watak:  Yahya (Ketrua Pemuda)
          :  Mariah  (isteri Yahya)
          :  Firdaus  (pemimpin belia / penyokong Yahya)
          :  Hani  (adik Firdaus / penyokong Yahya)
          :  Encik Osman  (ahli parlimen)
          :  Zainal  (rakan Yahya / mementingkan diri)
          :  Husin  (belia yang pesimis)


Latar tempat:  rumah Yahya
                   :  rumah Firdaus
                   :  balai raya


Latar masa:  malam / selepas makan malam
                 :  petang


Sinopsis Drama


I
Selepas makan malam di rumahnya, Yahya membuka bicara dengan membangkitkan angin perubahan yang menandakan masyarakat sedang berhadapan dengan cabaran kemajuan ekonomi dan pelajaran. Firdaus berpendapat mesti ada pejuang yang tidak banyak bercakap, manakala Hani kesal akan sikap bersidai di kedai kopi. Husin bersetuju bahawa tentang keperluan belajar berniaga, tetapi Zainal mencemuh "orang kita" yang cuma kaya cita-cita. Mariah mencadangkan perniagaan kecil-kecilan, tetapi Hani hairan Haji Dollah peruncit masih di takuk lama. Firdaus menyebut tentang masalah hutang, manakala Yahya membangkitkan sikap manja. Zainal membidas kritik yang dilemparkan dan mahu menjaga perut sendiri sahaja, malah menganggap dirinya tidak salah. Dia menganggap masyarakat sebagai beku. Husin turut membidas Zainal yang enggan menerima prinsip kemanusiaan yang dianggapnya pura-pura.

II
Setelah tetamu pulang, tinggal Yahya dan isterinya Mariah menyambung perbualan. Yahya berpendapat bahawa percakapan orang muda seperti Zainal dan Husin tidak bernas. Dia mahu masyarakat keluar daripada kemunduran ekonomi dan pelajaran. Mariah membangkitkan semula soal wang, lalu Yahya menyatakan hasrat untuk menubuhkan tabung pelajaran di kampung mereka. Kelas kepimpinan dan syarikat kerjasama perlu dimulakan supaya mereka tidak terus ditindas. Yahya begitu yakin.

III
Sementara itu, Firdaus dan adiknya menyambung perbualan di rumah mereka sendiri. Hani kesal melihat anak-anak muda yang melepak di tepi tembok. Firdaus menyalahkan masyarakat yang beku, termasuk mereka berdua, sebagai punca. Keberanian mengakui kelemahan diri ialah jalan menuju kemajuan. Kerjasama boleh menggantikan modal kewangan. Apabila Hani mengatakan tentang cakap senang, Firdaus tegas membalas bahawa perancangan bermula dengan cakap dahulu. Hani mengingatkan bahawa semangat mesti diikuti oleh tenaga, usaha dan daya utama.

IV
Di rumahnya sendiri, Yahya bersendirian bermonolog. Dia bercakap tentang Encik Osman, ahli parlimen yang sudah lupa balik kawasan untuk menunaikan janji pilihan raya. Dahulu semasa berkempen, pidato sahaja yang berapi-api. Kini di parlimen, sibuk dengan pantun pula. Yahya berasa Encik Osman tidak ikhlas. Semasa kempen (imbas kembali), Encik Osman kononnya sanggup berkorban harta dan nyawa demi membantu orang kampung keluar daripada kemiskinan. Surat Encik Osman di tangan Yahya yang bersulam janji manis disifatkan oleh Yahya sebagai dusta. Yahya mahu wakli rakyat melaksanakan tanggungjawab, serta tidak menganggap pengundi sebagi tangga sahaja.

V
Di balai raya hanya pemuda yang berbual. Sambil merujuk rencana akhbar, Yahya bersetuju bahawa masyarakat mesti digalakkan menceburi bidang perusahaan. Zainal mencelah bahawa masyarakat kita tidak layak berniaga dan berhujah tentang Syarikat Kilang Padi yang baru ditutup. Firdaus segera membidas Zainal sebagai oportunis sama seperti Encik Osman yang cepat gelap mata melesapkan wang syarikat. Firdaus mahu orang Melayu lebih agresif, tetapi Husin bimbang adat resam dan budi bahasa orang Melayu tergadai. Firdaus menjelaskan tentang ajaran Islam dan ciri dinamik dan progresif generasi baharu. Yahya menambah tentang ciri keras kepala dan menolak sikap tidak apa. Firdaus dan Husin mahu mereka mencontohi usaha Nabi Muhammad SAW yang membawa alam cerah ke Tanah Arab. Semua sekali bersetuju, kecuali Zainal yang masih bermenung.

VI
Di rumah Yahya, enam sahabat itu merayakan kejayaan rancangan persatuan mereka yang tersiar di akhbar. Keberanian menuntut hak, muafakat dan perpaduan ialah kunci kemenangan. Zainal mula faham keperluan berani bersuara demi melahirkan angkatan baharu yang maju.


Perwatakan:  tegas / teguh pendirian / istiqamah / asertif
                  :  berani / berpandangan jauh /berwawasan / bersikap terbuka
                  :  yakin diri / optimistik / berfikiran positif
                  :  peka / prihatin / ambil berat
                  :  mementingkan diri sendiri
                  :  pura-pura / hipokrit / bermuka-muka


Latar masyarakat:  masyarakat yang tegas / teguh pendirian / istiqamah / asertif
                          :  masyarakat yang berani / berpandangan jauh / berwawasan / bersikap terbuka
                          :  masyarakat yang yakin diri / optimistik / berfikiran positif
                          :  masyarakat yang  peka / prihatin / ambil berat
                          :  masyarakat yang mementingkan diri sendiri
                          :  masyarakat yang berpura-pura / hipokrit / bermuka-muka


Nilai murni:  ketegasan / keteguhan pendirian
                :  keberanian
                :  keyakinan
                :  kepekaan / keprihatinan
                :  keikhlasan / kejujuran


Persoalan:  ketegasan / keteguhan pendirian dalam memberi hujah / pendapat / pandangan
               :  keberanian dalam menyuarakan hak / perjuangan
               :  keyakinan dalam menghadapi cabaran perubahan zaman / dan persekitaran
               :  kepekaan / keprihatinan terhadap kemajuan bangsa / masyarakat
               :  keikhlasan / kejujuran dalam menunaikan amanah / tanggungjawab / tugas / kepercayaan


Pengajaran:  kita hendaklah tegas / teguh pendirian / istiqamah / asertif dalam memberi hujah / pendapat / pandangan
                :  kita hendaklah berani / berpandangan jauh /berwawasan / bersikap terbuka dalam menyatakan hak / perjuangan
                  :  kita hendaklah yakin diri / optimistik / berfikiran positif dalam menghadapi cabaran / perubahan
                  :  kita hendaklah peka / prihatin / ambil berat terhadap kemajuan bangsa / masyarakat
                  :  kita janganlah mementingkan diri sendiri dalam hidup bermasyarakat
                  :  kita janganlah berpura-pura / hipokrit / bermuka-muka dalam berjanji / bercakap / berkempen / menagih undi

Monday, 9 April 2012

sabar adja lahh

HELLO BLOGGIES ! ap khbr kmoo ? ciat chua ? shaz pwn ciat chuaa . hoho . hari nie shaz betul-2 malang ncieb nie . soa lrh kamus bahasa arab shaz hilang , kamus bahasa inggeris pwn hilang chua . -,- . bkn sdja kamus tpyy bnyk lae yk hilang . shaz pwn teak twu lrh ap lrh yk drnk mw nan kmus thouu . shaz ndx heran qlw kamus bahasa iggeris thou , mmg rmay yk mw gna tpy yk buad shaz heran gilaa gilaa nie , urnk thou p curi kamu bahasa arab . aiik ! takkan drank pwn bljr bahasa arab ?! stau shaz yk bljr bahasa arab kamy jx bub kmy kls arab . adeee-,- gilaa aehk ! kamus bahasa arb sqle joee kmo tabak . uiiik , dasar kmo sakai qhn ? HAHAHA ! sry to say lrh babyy . ngee , tpy yk shaz ndx bolehh thn thou qhn yk tym kmy ad tusyen kt skolah . shaz twu lrh yk shaz nie qhn bukan ny pintar sngd . shaz ngaku . tpyy pliss keyhh , JANGAN HINA HINA kmyyyy ! eiiii . bncy ny ! shaz bgtw mam n baba shaz , yk drnk kta kmy nie bodoh . eishh ! ap slh kmy smpy drnk p maki-2 kmy nie arr ? shaz pwn teak twu . heran ouww -,- aishhh ! mwu jx shaz ketuk-2 kpla drnk thouu . mtciam taek lae drnk sna ! bgus qlw pntr sngd , ujuk-2 urnk buduh . elee ! bncy ny nan klas A !! knpa lrh shaz msuk kls A ?! aiyooo 

KBAII ! ASSALAMUALAIKUM :)

Sunday, 8 April 2012

ohmygod!

hyehyehye ! nite nte my sygs smoaa . :* ! jum straigt to the point . jum hyti stry nie .

KISAH MALAM PERTAMA(KARMA)

Lelaki: I nak raba U sikit je sayang . . .

Wanita 1: Tak nak la . . . Kalau terlanjur macam mana ?

Lelaki: Kita kawen la . . . I jumpa parents U . . .

Wanita 1: Betul ? U nak kawen dengan I ?

Lelaki : Betul sayang . . . Sumpah . . . U diam je k . jangan cakap ape-ape. I pegang sikit-sikit je .
Setahun selepas itu . . .

Wanita 1: Sampai hati U . . . Tipu I . . . Dulu U kata nak kahwin dengan I . Tapi bila U dah dapat . U kawen dengan perempuan lain . . .

Lelaki: I lelaki , U ingat I nak kawen dengan perempuan yang senang-senang boleh dapat ? I nak perempuan yang suci . . . Bukan macam U , yang senang-senang bagi tubuh pada lelaki yang bukan bergelar suami . U ingat I ***** ke nak kawen dengan U ?

Wanita1: Sampai hati U cakap macam tu , dulu . . . Masa U nak . . . Macam-macam janji manis U bagi .Tapi sekarang U salahkan I ?

Lelaki: I lelaki . . . I cuma uji U je mase tu . . . Tapi U bagi . . . I ambil lah . . .

Wanita1: U memang jantan tak guna . . . I menyesal kenal dengan U !

Lelaki: U menyesal ? Tapi I puas . . . Jangan lupa datang kenduri I nanti .

Wanita1: U akan dapat balasannya nanti ! Lelaki tersebut kemudiannya mendapat jodoh wanita yang diimpikannya . . .


MALAM PERTAMA LELAKI DAN WANITA YANG BARU DINIKAHINYA .

Lelaki: Sayang . . . I love U so much . . .

Wanita 2: Me too sayang . . .

Lelaki: I bertuah kawen dengan U .

Wanita 2 : I pun , sayang . . . I ada something nak bagi tahu U ni . . .

Lelaki: Apa dia sayang ?

Wanita 2: Sebenarnya . . . I pernah tidur dengan semua teman lelaki I . . . Untuk suka-suka je . . . Cari kepuasan sebelum kawen . . . Tapi bile nak kawen . . . I cari lelaki baik macam U untuk jadi suami . . . U tak kisahkan ?

Lelaki: What ! ! !

Saturday, 7 April 2012

tym menemu ramah di tamu kudat

HELLO BLOGGIES ! tiba-2 plk shaz rndu tym kmy buad kajian kat tamu ethou aryy . hoho . smpat lae take pictures with my besties n boyfie . aww ! best gyla tym thouu . ndx tw mw chap ap , btul-2 besh tym thou . ngee- smbil temu ramah smbil bjln-2 . aww ! :3 sngd beshhh ! nie lrh picx kmy . 













camera is my life

HELLO BLOGGIES ! how are you today ? okeyy ? . HAHA ! oyeahh ! wana asking u something , do u like photography ? i like it so much . without camera i'll die . wo wo wo . just kidding , but actually i donno y i like camera . huh-,- that bcus of my rawkycamera ? oh silly me . here i show you the camera kehh ? hehe . first i saw this camera i feel like i'm being crazy girl . HAHA ! oyeahh , i really excited when i saw the camera . my beloved baba bought it . arghhh ! donno what to say . i'm really happy . huh-,- when i sad , i take my camera then i take picture . only camera can make me happy no other . ok ok , let me show you my babycanon . :3 only EOS 550D . whenever we are , we always together camera . you such like my littlebaby . aww ! :3 without you i'll sad but since i within you , you make my nightmare be a beautiful nightmare . hoho . u only my friend babycanon . i love youu . i will take care of youu .. hoho . okeyy ! 
KBAII ! ASSALAMUALAIKUM :)



Thursday, 5 April 2012

suka nyaaaaaa!

HELLO BLOGGIES ! ap khbr kmo ? ciat chua ? shaz pwn ciat :)  . lama teak update blog plk qhn ? aha , not miss me khar ? waiii , jht chua XD . no no no , just kidding baby . hidup harus ketawa , baru happeninggg gthouuuu ! aww :3 hoho . shaz happy gla nie cknk . u knoe y ? dat bcus , smoa kwn-2 lma shaz dtg p sklh shaz . ada ptnding MTQ dats y drnk dtg . jdy pnonton gthouu . hoho . syokk nya ! kmy pusing-2 1 sklh . XD . aishh ! yk buad shaz sdih nie plx nya shaz ndx dpt take picture with them sbb camera shaz dtg sod nyaa , aiyoo-,- _|_ tpy ndx pa lrh , yk pnting kmy eppy together . hohoho . 
KBAII ! ASSLAMUALAIKUM :)